Sunday, October 9, 2011

Budget 2012

Hari jumaat lepas, kami memastikan jam 4:00 petang, kami berada dihadapan TV untuk mendengar budget 2012 yang dibentangkan di Parlimen. Tambahan pula, sewaktu rancangan Nasi Lemak Kopi ), beberapa wakil pensyarah dijemput untuk menyatakan harapan dari kami pensyarah-pensyarah IPTA. Sememangnya ini adalah budget pilihanraya. Beberapa perkara menarik perhatian saya.

Pertama – Pengenalan Sistem Saraaan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang akan diperkenalkan dengan struktur gaji yang dikatakan lebih baik. – Ini adalah Sistem Saraan ke 3 sepanjang 20 tahun saya berkhidmat di UiTM (lamanya dah..) Dalam dua perubahan yang lepas, saya sedikit ketinggalan (tidak mendapat manafaat sebagaimana yang saya jangka). Hopefully saya tidak mengalami perkara yang sama apabila berubah ke sistem yang baru ini.

Kedua – Usia bagi pencen wajib dinaikkan kepada 60 tahun dari 58 tahun. Ehmmm rasanya saya akan mengekalkan usia pencen kepada 58 tahun instead of 60 tahun.

Ketiga – Bonus separuh bulan gaji – Yang ini saya suka, sekurang-kurangnya dapatlah mengurangkan sedikit beban kewangan yang meningkat sekarang. Takut nanti bonus belum dapat, harga barang naik lagi dua tiga kali ganda..

Anyway, ini adalah belanjawan untuk semua, dengan tumpuan lebih diberikan kepada rakyat instead of syarikat. Walaupun gembira dengan pemberian, namun sedikit suspense kerana kelihatannya PM nak kita berbelanja untuk boost up the economy. Kenapa ye? Yang pastinya, pilihanraya dah nak dekat….

0 comments:

Post a Comment