Sunday, September 25, 2011

Install downloaded application into Samsung Galaxy Tab

Sejak beli Samsung, saya tidak berkesempatan untuk explore applikasinya. Sememangnya ada beribu-ribu aplikasi yang boleh dimuat turun dari laman Market, cuma saya tidak berkesempatan untuk melihat semuanya. Saya buat short cut dengan mencari aplikasi-aplikasi yang dicadangkan oleh pengguna Smile. Ada beberapa aplikasi 3rd party yang tiada di laman Market dan boleh dimuat turun dari laman lain. Saya telah Google bagaimana nak install aplikasi ini dan saya dapat berbagai-bagi kaedah yang menyebabkan saya confuse. So saya buat mix and match procedure and the following steps works Winking smile. Saya paparkan disini untuk perkongsian bersama dan untuk panduan saya dimasa akan datang.

1) Sambung Galaxy Tab ke PC menggunakan sambungan USB. Unlock Samsung Galaxy Tab dan komputer akan mengenalinya sebagai salah satu external drive. Somehow, Samsung saya namanya GT-P1000.Salin aplikasi yang telah dimuatturun (sambungan .apk) ke dalam external card Samsung.

installApp1

2) Dengan menggunakan applikasi Astro File Manager(a must application for Galaxy Tab) lihat kandungan external card (nama directory external card saya adalah external_sd dari Home directory) dan cari applikasi tadi.

3) Klik aplikasi yang telah dimuat turun tadi. A pop up window akan dipaparkan dengan button untuk buka aplikasi atau install aplikasi. Klik button install. (Nota: kebiasaannya anda akan kena klik 2 kali button install di dua skrin yang berbeza.

Semoga berjaya

0 comments:

Post a Comment