Thursday, February 21, 2013

Roti Jala

20130220_173006
Tengahari tadi masak dalca terung. Ehm teragak pulak nak makan roti jala.  Ini adalah resepi roti jala yang saya belajar dari emak dari kecil lagi (kira resepi warisanlah ni) Saya rekod kat sini untuk dikongsi bersama.
Bahan-bahan
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 cawan air
  • sedikit garam
  • 2 sudu besar minyak masak (memudahkan saya sewaktu menggoreng – tidak perlu guna minyak selalu)
  • 1 biji telur
  • sedikit pewarna kuning.
Kaedah saya buat.
  1. Masukkan air, telur, garam dan minyak masak dalam blender
  2. Masukkan bahan-bahan lain. Blend sehingga sebati
  3. Panaskan kuali leper dengan api sederhana, lenser sedikit minyak. mula ‘menebar’ roti jala dalam bentuk pusingan apabila kuali telah panas.
  4. Angkat roti jala yang telah masak, masukkan dalam pinggan besar dan lipat roti jala mengikut kegemaran masing-masing.
Nota:
  • Hari ni saya guna tepung Hongkong sebab saya kehabisan tepung gandum. Saya suka rasanya and the texture lebih halus dari tepung biasa. Begitu juga, cucur yang dibuat dengan menggunakan tepung Hongkong lebih lembut dari tepung biasa. (Just an observation – harga tepung ni pun beberapa kali ganda dari tepung biasa)
  • Yap saya potong sedikit bahagian bawah acuan roti jala bagi memudahkan aliran tepung. Kalau tidak adunan asyik tersekat kat lubang acuan yang terlalu kecil.
Ini saya punya.Saya suka the last portion yang saya buat lempeng instead of roti jala Smile
20130220_173011
Selamat mencuba…

0 comments:

Post a Comment