Wednesday, February 20, 2013

Macaroni goreng mamak style

20130220_075157

Mac and cheese sedap tapi makan macaroni goreng mamak style lagi laju  Winking smile begitulah perut orang Melayu. Goreng mamak tidak memerlukan resepi yang specific. Saya blend 3 biji bawang merah, 2 biji bawang putih, 1 biji lada merah dan sedikit udang kering. Saya juga suka letak daging racik kecil-kecil (bukan daging kisar ye) dan apa-apa sayur yang ada dalam peti sejuk. Kali ni saya letak sawi, taugeh (wajib dalam goreng mamak style) dan tomato.

Panaskan sedikit minyak, goreng sedikit daging (sehingga berubah warna), masukkan bahan yang diblend tadi dan tumis sehingga keluar minyak. Perisakan dengan sos tiram, pati ayam dan tomato source. Masukkan macaroni dan sayur-sayuran. Gaul sebati. Here is the part yang unik untuk mee mamak. Ketepikan macaroni ke tepi kuali , masukkan sedikit minyak dan pecahkan 1 biji telur. Masakkan  telur sedikit sebelum digaul bersama macaroni. Kalau tak buat step ini, bukan goreng mamak style. Ianya goreng biasa/kampung aje.. Akhir sekali saya suka tambah kicap manis dan gaul seketika sebelum angkat. Saya tak tambah garam sebab sos tiram dan kicap dah masin.

Sebagaimana mee-mee goreng lain di Terengganu, letaklah sepiring keropok dan sebekas kicap manis. Halaju makan bertambah sekali ganda…Bon appétit:

0 comments:

Post a Comment