Monday, October 5, 2009

Mee Jawa

Bahan-bahan

  • 2 bungkus mee kuning – dicelur untuk mengurangkan rasa kapur
  • beberapa keping tahu – digoreng dan dihiris halus
  • 30 sen taugeh – dibersihkan – saya suka makan ianya tanpa dicelur - rangup
  • sedikit sawi – dibersih, dipotong dan dicelur
  • 3-5 biji telur – direbus dan dibelah 4– saya suka guna telur burung puyuh
  • sebiji timun-dihiris nipis
  • bawang goreng
  • daun sup dan daun bawang
  • beberapa biji cili besar - dihiris
  • fish cake / fish ball – dihiris halus (saya suka jika ada)
  • sedikit nenas – dihiris (saya suka jika ada)
  • limau kasturi – dibelah

Bahan-bahan untuk kuah

  • 5-8 biji kentang – buang kulit dan direbus
  • 5 biji keledek – buang kulit dan direbus
  • setengah kilo udang – asingkan kulit dan isi dan dibersihkan.
  • Sedikit tulang ayam + lemak ayam (sedap kalau letak)
  • 5 biji bawang merah, 3 biji bawang putih – kisar bersama sedikit serai dan lengkuas
  • 2-3 sudu chili kering kisar (kalau dan pedas bubuh lebih)
  • manisan + sedikit gula pasir
  • garam

Kaedah memasak kuah

  • tumis bahan kisar – bawang dan chili sehingga naik minyak. masukkan ayam.
  • kisar kulit udang dan tapis, masukkan dalam kuah.
  • kisar kentang dan keledak dan masukkan dalam kuah.
  • Masukkan bahan perasa – manisan, gula pasir, garam
  • Masukkan udang.
  • Jika kuah terlalu pekat, masukkan sedikit air.

Masukkan mee dalam mangkuk bersama bahan-bahan sampingan. Curah kuah dalam mangkuk ==> Saya suka kuah banyak :)

Nota:Saya tak ingat, siapa yang ajar saya, tapi setiap kali saya buat mee jawa pasti akan habis. Selalunya inilah resepi yang sinonim dengan rumah kami setiap kali ada rumah terbuka. Bahan-bahan sampingan, terpulang kepada cita rasa..

0 comments:

Post a Comment