Thursday, October 2, 2008

Pengorbanan ibu dan ayah sehari sebelum raya

Sehari sebelum hari raya adalah adalah hari yang paling sibuk untuk seorang ibu/isteri. Seawal jam 8:30 pagi, kami mencari bahan-bahan untuk dimasak. Abah nak makan serunding ayam dan nasi tomato. On top of that sudah menjadi kelaziman, hari raya pasti ada ketupat dan sate. Nasib baik abah sudi nak tolong potong ayam dan cucuk sate.
Ramai diantara kita yang tidak perasan, menyediakan bahan memasak dan proses memasak itu mengambil masa yang banyak. Contohnya hampir sejam diperlukan untuk mengisi beras dalam daun ketupat dan hampir 4 jam untuk memasaknya. Memasak ketupat tidak memerlukan perhatian seperti memasak serunding ikan yang mengambil masa hampir 4 jam dan perlu dikacau sentiasa terutamanya 2 jam yang akhir.
Jam 5:00 petang, saya dah dapat merasakan perasaan ibu-ibu yang menyediakan juadah hari raya atas dasar kasih sayang bagi memastikan keluarga gembira dipagi raya. Terbayang saya ibu-ibu yang mempunyai lebih dari 5 orang anak. Betapa mereka mempunyai kekuatan dan kesabaran yang tinggi. Sewajarnyalah mereka dihargai terutamanya di pagi raya.
Teringat saya suasana sewaktu beraya dengan emak dan ayah di Mersing dahulu. Salad telur dan lauk ikan baung, pasti akan diusahakan oleh ayah setiapkali saya balik ke kampung. Lemang, ketupat dan sup tulang mesti ada setiap kali hari raya. Benarlah kata pepatah, hargailah mereka selagi mereka masih ada. Semoga Allah cucuri rahmat keatas roh ayah.

0 comments:

Post a Comment