Thursday, December 29, 2011

Gulai Tempoyak Ikan baung

20111227_121031

Dalam perjalanan balik dari Mesra Mall, kami bertemu penjual ikan sungai. Rezeki musim hujan. Saya beli 2 ekor ikan baung ini untuk dibuat gulai lemak tempoyak ikan baung. Ianya adalah diantara salah satu makanan kegemaran saya. Teringat saya suatu masa dulu, lauk ini pasti terhidang atas meja bila saya balik kampung bercuti. Cuma dulu RM15.00 boleh dapat 6-7 ekor ikan instead of dua Smile. So untuk mereka yang ingin mencuba, ini adalah resepinya:

Bahan-bahan-

  • 2 ekor ikan baung sederhana besar yang dibersihkan, dilumur sedikit kunyit dan garam serta disalai/bakar sehingga masak.

20111227_122901

  • 2 cawan santan pekat
  • 5 biji cili kecil (bagi saya dah pedas, kalau nak pedas lagi tambahlah cili. Lauk ini sedap dimakan jika pedas sedikit.)
  • 1/2 cawan tempoyak
  • sehelai daun kunyit.
  • sedikit serbuk kunyit dan garam.
  • 1 batang serai (dititik)

Kaedah membuatnya

  • Blender cili kecil dan 1 cawan air. Masukkan dalam periuk bersama 11/2 cawan santan. Masukkan serbuk kunyit dan garam. Didihkan gulai dengan menggunakan api perlahan.
  • Masukkan tempoyak, serai dan daun kunyit. Didihkan seketika.
  • Masukkan ikan baung yang telah disalai tadi. Berhati-hati sewaktu mengacau lauk bagi mengelakkan ikan dari hancur.
  • Akhir sekali masukkan santan pekat dan biarkan mendidih seketika. Inilah hasilnya ikan yang telah siap. (Ehm.. bertambah nasi saya makan dengan lauk ini Smile.

20111227_130633

Nota: Lauk ini tidak menggunakan bawang bagi menaikkan rasa tempoyak. Sedap juga kalau diletak beberapa biji belimbing buluh.

Selamat mencuba.

0 comments:

Post a Comment