Monday, January 28, 2013

Kuih ‘jump snap’ (Lompat Tikam)

Wah..ganas nama kuih ni apabila diterjemah ke Bahasa Inggeris :) . Terasa macam nak makan kuih ni. Kalau beli satu bekas tu RM2.00. Rasa macam tak berbaloi pulak sebab bahan-bahan yang digunakan untuk buat kuih ni tak adalah mahal sangat. So petang tadi cubalah buat kuih ni. Dan inilah hasilnya…
20130128_104800
Dah buat kuih ni barulah saya perasan kenapa harga kuih ini agak mahal dan saya tabik spring kat mereka yang buat kuih ini dan  kuih-kuih yang seangkatan dengannya  setiap hari untuk mencari rezeki. Next time saya bayar ajelah :). Sememangnya ramuan kuih ini tidak banyak. Kalau baca resepi, the first thing kita akan cakap ..”Senangnya nak buat kuih ini” ..stooop tunggu kejap, saya rasa anda memerlukan kesabaran yang tinggi dan tenaga yang banyak untuk buat kuih ni. No kidding. It is not return in the resepi yang anda perlu mengacau  adunan kuih ini  sehingga warnanya berkilat. That is more than 30 minutes. On top of that, apabila dah pekat kuih ini lagi susah untuk dikacau. Saya surrender, selepas 30 minit, saya masuk kuih dalam bekas and microwave for about 5 minutes. Smile (Shhh. jangan cakap dengan emak. sebab emak punyalah puji kuih saya sedap and rajinnya saya nak buat kuih ni hehehe. Saya hanya senyum… )
Ok bagi sesiapa yang ‘rajin’ nak mencuba, ini adalah resepinya.. Resepi ini saya ambil dari Internet yang saya olah sedikit. Ada 3 modul untuk buat kuih ini iaitu kuah gula Melaka, bahagian atas (yang putih) dan bahagian bawah (yang hijau). Kita mula dengan yang mudah dulu – kuah gula melaka.
A) Kuah gula melaka
Bahan-bahan :-
  • 11/2 keping gula melaka,
  • 11/2 cawan air,
  • sehelai daun pandan.
Kaedah Memasak
  • Campur semua bahan dalam periuk dan masak sehingga semua gula melaka larut. (Saya tak campur gula pasir sebab saya rasa dah cukup manis)
  • Asingkan 1/2 cawan untuk diletak dalam bahan B
B) Bahagian bawah (hijau)
Bahan-bahan -
  • 2 cawan tepung beras
  • 3 cawan air
  • 1 cawan air daun pandan (7 helai daun pandan dikisar bersama 1 cawan air dan ditapis)
  • 1/2 camca teh  garam
  • 1/2 camca besar air kapur
  • sedikit pewarna hijau
Kaedah membuat-
  • Campur semua bahan kecuali air kapur dalam periuk.
  • Masak atas api sederhana sambil dikacau sehingga agak likat (Dalam 10 minit)
  • Masukkan air kapur dan 1/2 cawan air gula melaka dari bahagian (A) (saya suka bahagian bawah ni manis sedikit).
  • Masak sambil dikacau sehingga berkilat (Dalam 30-40 minit)
  • Masukkan dalam bekas (saya guna bekas 6in X 6 in X 3 in)
C) Bahagian Atas
  • 1/2 cawan tepung beras
  • 2 cawan santan
  • 1/2 camca teh  garam (biar masin sedikit baru rasa lemaknya)
Kaedah membuatnya
  • Campur semua bahan
  • Masak sehingga pekat (Dalam 15 minit – Jangan masak lama-lama nanti santan jadi berminyak)
  • Letak atas adunan B
Nota:
  • Kuih ini perlu disejukkan at least 4-5 hours bagi memudahkan ianya dipotong.
  • Memasukkan air kapur kemudian adalah untuk mengelakkannya dari bergentil – Itu petua emak (terima kasih emak)
  • Di Terengganu, kuih ini dimakan bersama pulut merah.
  • Walaupun letih mengacau kuih ni, tapi saya suka hati sebab semua tukang makan kata sedap… suka suka. suka..
Selamat mencuba.

0 comments:

Post a Comment