Monday, January 7, 2013

Haqim ke asrama..

scan0001_thumb

Terasa bagai baru semalam Haqim hadir dalam hidup kami..

20130105_085323

5/1/2013 – kami menghantar Haqim ke Al Amin di Kemaman. Haqim akan memulakan pengajian sebagai pelajar sekolah menengah. Since tiada sekolah seumpamanya di Dungun, kami menghantarnya ke Kemaman dan Haqim akan tinggal di asrama dan hanya boleh balik 2 minggu sekali.

20130105_112938

Ya Allah, tuhan saja yang tahu bagaimana hibanya saya melepaskan Haqim untuk tinggal diasrama. Saya rasa inilah perasaan emak dan lain-lain ibu yang meninggalkan anak mereka diasrama. Sepanjang 12 tahun Haqim tinggal bersama kami, selain dari kem sekolah, hanya beberapa hari sahaja Haqim dibenarkan oleh abahnya tidur dirumah saudara-mara. Kasihan melihatkan dia yang masih muda perlu hidup berdikari bersama rakan-rakan yang lain. Saya terasa kehilangannya terutamanya diwaktu pagi kerana waktu itulah kami sering berkomunikasi untuk memastikan Haqim pergi kesekolah pada waktunya Smile.

Kalau satu masa nanti Haqim terbaca entry ini, bukan niat mama untuk menyusahkan Haqim. Kami sedar, suasana dirumah yang ‘agak mewah’ bukanlah suatu keadaan yang sesuai untuk Haqim mengenali kehidupan yang sukar diluar sana. Kami berharap suasana keislaman yang disediakan di sekolah tersebut akan membentuk Haqim untuk menjadi insan yang soleh dan berilmu, insan yang suatu hari nanti akan berbakti kepada agama, bangsa dan negara. Suasana tersebut tidak dapat kami sediakan dirumah. Sayangnya mama terhadap Haqim menyebabkan mama dan abah mengambil keputusan untuk menghantar Haqim kesekolah itu agar Haqim lebih berdikari, lebih bertanggungjawab disamping meningkatkan ilmu agama dan ilmu akademik. Hanya Allah yang tahu betapa sukar untuk kami melepaskan Haqim ditempat yang begitu asing baginya. Sebagaimana Allah pinjamkan Haqim sekejap untuk kami pelihara, hari ini kami lepaskan Haqim  dibawah jagaan Allah. Semoga dia mendapat perlindungan, petunjuk dan bimbingan dari Allah InsyaAllah. Pengalaman sendiri mengajar kami, walaupun Haqim akan balik sekali-sekala dan kami pastinya akan melawat dia pada hujung minggu, namun hubungan kami dengan Haqim pasti tidak akan serapat dulu lagi.

Anak mama, ambillah kesempatan ini untuk menimba pengalaman dan ilmu sebaik mungkin. Be brave..Semoga satu hari nanti, Haqim akan menjadi insan yang soleh yang berguna kepada umat islam. Ameen. For Haqim dan juga abah…

20130115_085508

Cross Stitch ini mama buat pada minggu pertama hantar Haqim ke asrama sewaktu dalam perjalanan dari Dungun ke Kemaman

0 comments:

Post a Comment