Sunday, January 8, 2012

Doa untuk melembutkan hati anak

Hari ini saya berkesempatan untuk menonton satu rancangan di TV3 dimana Ustaz Dato’ Abu Hassan Din bercerita mengenai didikan anak yang nakal. Salah satu petua yang disampaikan oleh beliau adalah doa berikut yang dibaca dan dihembus dengan perlahan kepada ubun anak-anak pada setiap hari. Sekadar untuk peringatan saya dimasa hadapan dan perkongsian bersama. Doanya adalah:

surah Toha 1-6

Surah TaaHaa Ayat 1-6 yang bermaksud

“Taa Haa, Kami tidak menurunkan AlQuran kepadamu supaya engkau menanggung kesusahan. Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut melanggar perintah Allah. (Al-Quran) diturunkan dari Tuhan yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi. Iaitu (Allah) Ar-Rahman yang bersemayam di atas Arasy. Dialah jua yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi serta yang ada diantara keduanya dan juga yang ada di bawah tanah basah di perut bumi.”

Selain dari itu, Ustaz Sharhan Shafie pernah memberi ayat ini untuk dibaca oleh ibu-ibu yang menyediakan makanan dan minuman bagi anak-anaknya selepas membaca surah Al Fatihah dan  ayat kursi. Doanya adalah:

Al Isra ayat 82

Surah Al Isra’ ayat 82 yang bermaksud:

“Dan kami turunkan dengan beransur-ansur dari AlQuran ayat-ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya dan (sebaliknya) AlQuran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua.”

Insyaallah akan saya amalkan, moga-moga Haqim membesar sebagai anak yang beriman, taat dan berbakti kepada ibu bapa, soleh dan berguna kepada agama, bangsa dan negara. Ameen….

Terima kasih kepada ustaz-ustaz yang memberikan doa-doa tersebut….

0 comments:

Post a Comment