Thursday, December 4, 2008

A trip to Sabah



Pengetahuan mengenai teaching portfolio telah membawa saya ke Sabah untuk berkongsi pengalaman dengan pensyarah baru disana. Semalam saya ke Kota Kinabalu. Kali terakhir saya menjejakkan kaki di Kota Kinabalu adalah pada tahun 1992. Begitu banyak sekali perubahan yang telah berlaku. Menarik apabila melihat bandar yang menggabungkan tempat tinggal (apartment), ruang perniagaan dan ruang pejabat disatu kawasan. Perkara pertama yang mendapat perhatian saya adalah kereta-kereta yang diletakkan di tengah jalan raya pada waktu malam.Tuan punya kereta pastinya perlu bertolak awal pagi ketempat kerja.

Tengahari tadi saya ke kampus UiTM Sabah untuk pertama kali. Rasa sedikit terkilan melihatkan UMS begitu gah tetapi kampus UiTM seolah-olah menyembunyikan diri. Luas kawasan kampus ini. Seronok berjumpa dengan pensyarah baru disini dimana bilangan pensyarah bukan melayu agak ramai. Tapi sukar nak tahu mereka muslim atau tidak. So saya mengambil keputusan untuk tidak menyentuh isu-isu agama dan bangsa disini.

Sekembalinya dari tugas, kami ke Pasar barang-barang kerja tangan. Kalau ke Sabah pastinya mutiara menjadi pilihan. Lama dah tak shopping. Rambang mata dibuatnya. Tak sangka pula macam-macam brooch yang ada. Sempat juga beli beberapa barang untuk famili dan staf sebagai cenderahati. Yati, pilih brooch yang mana?





Terima kasih Dr. Rohana yang memberi kesempatan untuk saya datang ke Kota Kinabalu.

0 comments:

Post a Comment