Thursday, July 10, 2008

Program Falsafah Mim

Sebagai koordinator iLQaM, telah banyak program yang saya buat, this is one of the program yang paling bermakna yang pernah saya anjurkan. Prof Dr Mohd Kamil telah membawa kami melihat kembali kenapa saya bertugas di UiTM. Dua perkara yang menyentuh hati saya.
1) Definasi ayat berikut


Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?
[Ar-Rahman, ayat 13]


2)Sajak Dato' VC yang berada dibelakang buku tersebut.


Aku tidak tahu lagi
Sama ada mahu menangis
Mengalir air mata marah
Atau mahu pasrah
Dengan takdir ciptaan bangsa
Sendiri
Atau perlukah aku bertempik?
Bersorak marah dengan kata nista
Terhadap bangsa sendiri
Yang menjadi durjana
Menikam sembilu tajam
Tertusuk di dada


Persaksikanlah lakunan bangsaku
Yang hanya berfikir sejengkal
Seolah hilang ingatan
Tiada pertimbangan
Persaksikanlah kealpaan bangsaku
Dipukau musuh tanpa mengerti
Yang mahu sesama bangsa
Berperang kata, bertikam lidah
Dan mereka ketawa berkata
Bodohnya bangsa itu
Aku mahu menangis
Sudah tiada air mata
Aku mahu bertempik

Sudah hilang suara

Semoga Prof Dr Kamil terus berkarya dan berdakwah dengan cara beliau yang unik.

0 comments:

Post a Comment