Thursday, July 3, 2008

Berakhirnya Program Team Building



3 hari menghadiri program ini, banyak perkara baru yang saya pelajari. Diantara yang memberi kesan ialah teori warna personaliti yang terdiri dari emas, hijau, jingga dan biru. Kami diberikan 100 soalan untuk dijawab. Berdasarkan jawapan tersebut kita mengenali warna personaliti kita. Setiap warna mempunyai sifat-sifat uniknya yang tersendiri. Sekarang barulah saya faham personaliti staf-staf saya dan ianya memudahkan saya memberikan tugasan kepada mereka dan menyebabkan saya memahami kenapa ada kalanya berlaku kekeliruan atau kurang sefahaman diantara kami. Mungkin juga ini sebabnya kenapa saya dan Y sering tidak kesefahaman. Warna personaliti kami dua-dua emas. Cuma saya emas + hijau dan beliau emas + biru.

Selain dari itu, saya aktiviti-aktiviti yang dijalankan mencerminkan kepada saya bagaimana saya perlu mengingati nama-nama rakan sekerja dalam satu kumpulan. Satu perkara yang sukar untuk saya tetapi ianya tidak boleh dianggap mudah.

Kesimpulan dari program ini, saya akan mempercepatkan program Team Building Ketua-ketua bahagian + unit ke bulan lapan instead of bulan 11. Saya yang telah menghadiri beberapa team building sebelum ini juga merasai kesannya, mungkin mereka juga akan mendapat kesannya yang seterusnya akan membaiki cara pengurusan mereka. Kenalan yang terdiri dari koordinator-koordinator iLQaM dari kampus lain juga bertambah. Perbincangan dengan Dr. Azman juga mencadangkan satu tajuk baru untuk saya terokai dalam pengajian saya. Jika dalam kursus Asas Pengajaran yang lepas, saya mengeratkan hubungan dengan Dr. Rohana,Isme dan Bad, kini giliran En Janudin, Faridah dan Anna pula.


Terima kasih En Mohd Zaini yang telah mengendalikan program ini dengan begitu baik sekali.

0 comments:

Post a Comment