Saturday, April 8, 2017

Pokok yang meriah berbuah

Jika ditanya pada saya pokok apa yang meriah berbuah dilaman saya. Bukan Black Jack,BTM6, TGF atau MDA. ini jawapan saya

  1. Iraqi
    Benarlah kata sifu yang pokok ini bila dah berbuah akan terus terusan berbuah. Kedua-dia pokok iraqi saya berbuah lebat. Lebih 10 biji setiap pokok. Cuma buahnya agak kecil dan tidak begitu manis.
  2. Goulborn
    Pokok ini berbuah selepas 2 bulan setengah.
    goulbon1goulbon2
    dan anak ketamnya keluar disetiap daun..
  3. Red Saudi
    Selepas semboh dari diserang gnat dan media yang tidak sihat, pucuk baru keluar bersama mata ketam disetiap daun. Begitu juga dengan Red Saudi -02
    rs3ars3b
  4. B1011
    Pokok ini tak sampai pun 3 bulan lagi tapi banyaknya mata ketam.
    b1101ab1101b
  5. Conadria
    Sama seperti B1011, pokok ini tak sampai 3 bulan tapi dah banyak mata ketam
    conadria2
  6. BJH
    Pokok ini ada mata ketam disetiap daun tapi daunnya tak begitu banyak macam B1011 dan Conadria
    bjh2
  7. No ID
    Pokok ini juara buah. Saya tak tahu variety apa tapi rasanya dah lebih 30 biji buah dipokok ini yang saya sampul.
    noidb
  8. Lisa juga banyak anak ketam

  9. Black Mission juga banyak anak ketam

Lepas pokok-pokok ini berbuah, nak tut untuk diperbanyakkan variety-variety ini dilaman D’Melati

0 comments:

Post a Comment