Tuesday, May 31, 2016

Kebun Fig Mak Tam Depan Rumah

Dah terlanjur saya di Shah Alam, melalui internet, saya melawat kebun Fig Mak Tam di Jalan Pinggiran 3/3, Kajang di pinggir Putra Jaya. Blog Mak Tam di http://www.pokokbuahtin.com  meberi inspirasi dan mengamit saya untuk menimba ilmu dengan mereka. Sedikit info mengenai mereka yang saya ambil dari blog tersebut

maktam

Kami tersesat ke Sri Kembangan kerana ada surau lain yang namanya Surau Al Ikhlas Smile. So make sure copy sampai perkataan Desa Pinggiran Putra bila guna waze untuk kerumah mereka Smile

Sampainya kami disana seronoknya melihat pokok-pokok tin dan sarang-sarang kelulut yang berada dihadapan rumah mereka.

IMG_2858IMG_2861IMG_2867IMG_2869

IMG_2896

Sempat juga mendapatkan tunjuk ajar bagaimana nak tanam dan jaga pokok Fig dari Pak Tam.

IMG_2891IMG_2893

Pak Tam ajar untuk guna baja ni yang dibancuh 1 sudu teh bersama 2 liter air untuk disiram kepokok selang sehari dan baja kopi seminggu sekali.

IMG_2894

Sempat lagi menggali anak pokok Air Mata Pengantin dan dihadiahkan poko tin ni.

IMG_2899

Terima kasih Mak Tam dan Pak Tam (sukar untuk saya panggil Mak dan Pak kerana rasanya usia kami sebaya je dengan mereka..) Benarlah menanam buah ini menemukan kami dengan rakan-rakan yang baru. InsyaAllah nanti saya update perkembangan pokok yang kami beli tadi.

0 comments:

Post a Comment