Sunday, September 29, 2013

Resepi roti Mr. Sazali

Selepas beberapa kali buat roti saya masih mencari cari resepi roti yang boleh menghasilkan roti yg lembut macam roti Yang berada dibilik rehat. Kebetulan beberapa hari lepas bertemu dengan Mr Sazali yg pernah buka kedai bakery. Peluang belajar resepi dari profesional yg pastinya tidak saya lepaskan. Ini adalah resepi dari beliau.

Resepi roti(umum)

  • 1kilo tepung roti
  • 60% air + telur
  • 10% gula
  • 1% yis
  • 10% marjeri
  • 1% garam

Ini adalah resepi yang saya gunakan untuk 500 gm tepung.

  • 500 gm tepung roti + susu tepung (dalam 4 sudu besar)
  • 300 ml air + telur dikacau
  • 50 gm gula
  • 2sudu teh yis
  • 50 gm mentega pada suhu bilik
  • 1sudu besar bread softener (Sazali kata tak perlu tapi saya dah beli so letak jelah)
  • 3sudu besar water wrox
  • Sedikit vanila.

 

Ini pula susunan saya letak bahan-bahan dalam BM

  • Air + telur + vanila
  • Mentega
  • Water wrox
  • Gula
  • Tepung + susu tepung + bread softener
  • Yis dikanan
  • Garam dikiri yang berfungsi untuk menyekat yis supaya tidak naik terlalu tinggi (According to Mr.Sazali)

Saya perasan kuantiti air dalam doh ini lebih dari biasa, Tapi redah je

Walaaa ini adalah hasilnya


Suka suka suka  terima kasih Mr. Sazali. Ehm masih mencari resepi yang menghasilkan roti yang putih pula :).

0 comments:

Post a Comment