Monday, March 18, 2013

Talam Keladi

20130311_072327

Match je warna talam ni dengan warna bunga di piring :) . Saya hanya menunggu occasion untuk buat. Dah seminggu dah keladi tu berada dalam peti serjuk. Ehm.. mahal juga keladi ni. May be bukan musim kot..

Resepi ni saya ambil dari laman Sinar Kehidupanku. Terima kasih tuan laman kerana berkongsi resepi yang sedap ni. Saya salin kat sini kaedah saya buat ye.  Saya guna talam 9 in X 9 in X 3 in, So tebal sikit talam ni.

Lapisan Bawah

  • 2 cawan tepung beras
  • 3 sudu besar tepung ubi
  • 1 tsp garam
  • 6 sudu besar gula pasir 
  • 1000 ml santan (saya beli santan pekat dalam dalam RM4.00 – 400ml, saya campur dengan air untuk jadikan 1L)
  • 1 buku keladi dalam 250gm. Saya rasa kalau letak lebih sikit lagi sedap kot. Saya buang kulit, potong dadu kecil, kukus sampai masak.
Cara-caranya :
  1. Alas loyang dengan plastik, panaskan pengukus.
  2. Dalam blender saya letak 500 ml santan, tepung beras, tepung ubi, gula pasir dan garam. Blend rata. 500 ml lagi saya letak dalam periiuk (Kalau letak semua dalam blender tak cukup nanti adunan tumpah masa blend. Pastikan masuk bahan cecair sebelum masuk tepung.
  3. Masuk bahan blend dalam periuk bersama lebihan santan. Kacau sebati, Masak sehingga naik wap.
  4. Masukkan keladi, kacau rata dan tuang ke dalam loyang 10" x 10" x 3"
  5. Masak 25 minit.
Lapisan Atas
  • 11/2 cawan tepung gandum
  • 250 gm gula halus
  • 3 biji telur gred B
  • 200 ml santan pekat (RM2.00) + 550 ml air
  • sedikit pewarna purple
  • sedikit esen keladi
  • sedikit garam

Kaedah

  1. Masuk sebahagian santan dalam blender + telur,+ gula + garam + esen, pewarna + tepung (dalam turutan). Blend rata
  2. Dalam periuk masuk lebihan santan dan adunan yang telah diblend.
  3. Masak sehingga naik wap.
  4. Carik sedikit lapisan bawah, Tuang ke atas lapisan bawah
  5. Kukus selama 30 minit.
20130311_072109

Satu adunan kuih talam untuk majlis jamuan abah kat ofis…

0 comments:

Post a Comment