Monday, November 9, 2009

Whip potato and chicken gravy

Setiap kali ke KFC, salah satu makanan yang pasti dalam menu ialah whip potato. Kebetulan semalam lepas lunch, saya berjumpa dengan satu satu kedai yang menjual barang-barang membuat kek. Salah satu dari perkara yang saya jumpa dikedai tersebut adalah potato flakes yang digunakan dalam whip potato.

IMG_0258

After 5 minit

IMG_0259

Berikut adalah resepi yang diberikan kepada saya (so that next time tahu nak cari kat mana)

  • 100 grm potato flakes
  • 350 ml air
  • 200 ml susu cair
  • sedikit garam

Campurkan semua ingredients dan kacau. Tak sampai pun 5 minit dah siap – wow ini baru betul instant. Cuma saya campurkan air, susu dan garam serta panaskan dulu dalam microwave untuk 2 minit supaya whip potato to panas sikit.

Gravy

  • 50 gram chicken gravy powder
  • 350 air (resepi asal letak 250 tapi saya rasa pekat )
  • sedikit sos BBQ dan 2 sudu kicap (tiada dalam resepi asal, saya tambah untuk perisa dan presentation)

Mix semua bahan dan masak dengan api sederhana sambil dikacau untuk mengelakkan ianya berketul..

Total price about RM5:00, masa buat dalam 10 minit, sedap atau tidak –> tiada baki and Haqim makan sampai 2 mangkuk so okaylah tu…

0 comments:

Post a Comment