Friday, September 22, 2017

Keratan dari Fig Sham Fertigasi

Walaupun success rate tanam keratan agak rendah, tapi keseronokan melihat pokok yang hidup dari tut mengujakan saya. Bulan ini 30 keratan dari Fig Sham Fertigasi ini disemai Smile Rasanya yang last dah ni untuk tahun ini sebab dah mula musim hujan Smile

box1box2box3

Dalam box 2 ada beberapa keratan yang telah berdaun. Hopefully semuanya survive nanti. In a few days kita ambil gambar ye.

22/09 – ada 2 cutting telah diselamatkan – berkulat sewaktu rooting. Which one tak tahu sebab tak keep track nombor. Kita tengok yang success jelah nanti Smile..

cutting3.

Keratan ini sampai ke tangan saya pada 12 hb September. Tak sempat nak tanam so buat rooting je dulu. Hari ini baru sempat tanam. In view of musim hujan sudah bermula, suspense nak tanam peram takut kulat. So kali ni nak eksperiment -

1) rasa macam nak combine terus hardening proses supaya tak payah nak transfer dari cup ke polybag. Media yang digunakan – tanah dari peladang (mengandungi tanam liat + arang dari buah kelapa sawit bakar dan cocopeat) serta sekam bakar. Towards the end, pakai je tanah yang disediakan untuk tanam pokok tin (dah tak larat nak bancuh). Ada dekat 40 keratan termasuk keratan dari cabutan bertuah – Blue Giant dan TGF (Yellow) yang Aina beri. Tanam terus dalam polybag sampai besar dan sesuai untuk ditanam didalam pasu. Kurang satu step, mengurangkan kebarangkalian akar putus bila transfer dari cup ke polybag dan mengurangkan stress pokok.

2) Nak tanam open (polybag akan dibungkus pada bulan pertama untuk mengelakkan dari gnat). Tanam open untuk mengelakkan daun ‘terbakar’ bila dikeluarkan dari ‘bilik peramam’.

Nanti kita lihat success rate teknik ini pula.

0 comments:

Post a Comment