Sunday, May 7, 2017

Pucuk Dari Rakan Fig–Pucuk Muda Untuk Grafting

Rakan Fig Aina datang kerumah untuk ambil keratan BTM dan membawa bersama beberapa pucuk muda untuk saya buat grafting. Semalam dah petang, so rendam dulu.

g6

Pagi ni buat graft (walaupun sifu Aziz kata buat graft waktu petang. Saya takut musim panas ni pucuknya layu.

g1g2g4g3

Ada ditulis di keratan jenis pokok tapi yang saya boleh baca satu je – Albicur. Katanya yang lain tu Otawwa dan Sals Gen.  Kalau menjadi Alhamdulillah.

Terima kasih Aina, sudi datang dan beri pucuk-pucuk tersebut pada saya. Semoga ianya membesar dgn baik di Laman DMelati.

Aina juga point out 2 things

a) Daun pokok Negronne saya tidak sama dengan pokok Negronne yang dia ada Ehm..seems like mislead tagging

b) Begitu juga dengan pokok Sultane yang saya ada berbeza. Nampak macam pokok Purple Jordan, which somehow saya macam agree.

c) Flanders is another name for Purple Jordan …

0 comments:

Post a Comment