Sunday, January 1, 2017

Keratan hujong tahun

Update 29/01/2017

Keratan-keratan ini tidak bertahan. Mungkin silap saya merendam keratan dengan larutan penggalak akar yang khabarnya dapat mempercepatkan pertumbuhan pokok. hanya 4 keratan yang bertahan untuk dialih kedalam cawan berisi tanah. Yang itu pun macam takberapa memberansangkan Sad smile. Musim hujan bukan masa yang terbaik untuk tanam cutting. Tapi cutting masa ni murah. Next time beli masa musim hujan, simpan dulu dalam peti sejuk sampai musim panas Smile.

Pengalaman menggunakan peatmost dan cocopeat bukanlah satu pengalaman yang manis buat saya. Rasanya baik guna perlite 100% dimana gnat tidak berminat untuk datang. So chances untuk hidup adalah lebih tinggi. Bulan ini saya mencuba cara hidroponik menggunakan perlite 100%.

Gambar 29/12/2016 – Saya menyelamatkan keratan MAHA yang menggunakan kaedah bunjut. Termasuk sekali dalam box ini adalah keratan SR. Keratan asal yang diberi oleh En Azli tidak menjadi. Semoga keratan-keratan ini dapat tumbuh dengan baik. Sama seperti dibox satu, keratan disemai dalam 100% perlite dan direndam dalam larutan B1 / HP.

keratan2keratan SR

Gambar 24/12/2016.

keratan1 dis

Keratan Brown Turkey (Japan) dan Green Ischia dari En Azri. Saya kerat TGF dari pokok sendiri so that berbaloi buat semaian ni. Keratan direndam dengan menggunakan air larutan B1 / HP.

0 comments:

Post a Comment