Friday, August 19, 2016

T01-BJ-01 –Black Jack

 

T01-BJ01 - Semuanya bermula dengan pkk tin ini yg dibeli dari nusery Pak Mat. Masa tu 0 knowledge so tanam mcm tanam pkk bunga kertas. Ia hidup tapi tak membesar tambahan pula ltk kat tempat yg terlindung dari mthr. Sehinggalah ada kenalan yg dtg rumah dan highlighted sayangnya pkk tin ni. Saya mula baca about pokok tin. Rombak tanah. Ganti tanah ni dgn tanah yg lebih sesuai dan tanam ia disini. Jenis tak tahu tapi rasanya Black Jack berdasarkan perbualan selepas itu dengan penjualnya yang kebiasaanya mengambil buah tin dari jeni Black Jack. Daunnya pun lebih kurang sama dengan Black Jack yang saya beli. So saya namakan dia BJ01.

30/04/2017 – Cantuman tunas yang dibuat pada pokok ini menjadi. Saya tinggalkan 2 cabang sahaja. Cabang pertama ada tunas Black Jack. Cabang kedua digraft dan Alhamdulillah dah besar juga pucuk baru yang tumbuh.

t01

1/04/2017 – Pokok ini saya buat grafting sisi bersama pucuk lain. Hopefully kalau hidup, kita boleh merasa buahnya.

Graf T01

Gambar pada 30/10 – Masih tiada buah..Pucuk-pucuk yang banyak telah dipotong. Tut juga telah dipotong. Daunnya teruk juga diserang karat daun..

IMG_0175

Gambar pada 2/10 – Maal Hijrah – Berputik tapi tak lekat dah tiga putik begitu. Tak tahu nak buat apa dengan pokok ni nak kasi berbuah.Tut salah satu dahan. Menjadi Smile baru nak belakar tut pokok.

IMG_6427

Gambar pada 20/8 – dah cabang banyak,dah tinggi dan dah bermata ketam Smile

IMG_5633

Gambar pada 28/7

T01-BJ01 August 2015

Ini gambar pada 1l7/2015 selepas sebulan ditanam di tanah

T01-BJ01 july 2015

0 comments:

Post a Comment