Sunday, May 12, 2013

Homemade sweet bun

20130512_143519

Dah lama dah beli buku untuk buat bun ni. At last hari ini baru ada mood nak buat :). Gambar tak secomel dalam buku tapi oklah for first timer (I guest) Yang bestnya bau masa bakar dari luar dah berbau. Hm..sedap untuk dimakan dengan BBQ chicken malam nanti, somehow ianya a bit ‘berat’ tapi sedap.  For future references – this is how it is done. Resepi saya ambil dari buku Baking made Easy by Agnes Chang.

Bahan A

  • 600g tepung roti
  • 1 paket yis segera (resepi asal 11/2 ts yis)
  • 100 gram gula halus
  • 1 tsp bread improver
  • 1 paket susu tepung (guna abah punya susu kambing :) ) (resepi asal 3tbsp serbuk susu )
  • 1 biji telur
  • 1/2 tsp garam
  • 300 l air

Bahan B – 50 gm butter (saya guna buttercup, tak ada butter kat rumah)

Bahan C sedikit bijan dan sedikit butter yang telah dicair

Kaedah membuat

  • Campur semua bahan A – Saya mula dengan tepung, yis , susu, gula, garam dan bread improver. Kacau rata. Buat lubang masukkan telur dan kacau lagi. Bubuh air sambil diuli sehingga lembut.
  • Biar naik sedikit – saya biarkan 30 minit
  • Gaulkan dengan bahan B, biar seketika – 10 minit
  • Lenser bekas pembakar dengan butter
  • Bahagi-bahagikan doh kepada bahagian kecil dan bulat-bulatkan. (Ianya sedikit melekit- mungkin doh saya tak cukup digaul atau pun terlebih air)
  • Biarkan naik dalam 15 minit sementara menunggu ketuhar panas – 220 C.
  • Taburkan bijan.
  • Bakar 15-20 minit. Mine is cooked for 25 minutes. May be ketuhar saya tidak panas sangat masa doh dimasukkan. – Reminder by bloggers, jangan masak lama sangat nanti keras, so lepas 20 minit saya duduk depan dapur to make sure ianya garing sikit and terus keluarkan lepas 25 minit.
  • sapu roti dengan butter cair.

Ehm.. sedap boleh buat lagi next time..

0 comments:

Post a Comment